Forbrukeratferd og fremtidens netthandelstrender

 

Nordisk forbrukeratferd er i konstant endring. DIBS' e-handelsekspert Patrik Müller gir et innblikk i dagens så vel som fremtidens forbrukertrender.

Han mener at mennesker er late og redde. Det høres trist og pompøst ut, men faktisk forklarer det mange interessante aspekter ved forbrukeratferd. Bekvemmelighet er den viktigste grunnen til at vi handler på nettet, og vi setter derfor høye krav at e-handel skal være raskt og enkelt.

Hvem er Mr. Big Spender - storforbrukeren på nett?

Har du noen gang lurt på hvem nettets storforbruker er? Det finnes visse typer konsumenter som det er verdt å holde et ekstra øye med, som e-handelens storforbrukere. De som både handler oftere og bruker mer penger enn gjennomsnittet.   

I denne bloggen finner du ut hvordan en riktig netthandelsekstravagant anno 2018 ser ut, og ikke minst hvordan du tiltrekker og tilfredsstiller nettets storforbruker. I vår rapport, Norsk E-handel 2018, har vi døpt han Mr. Big Spender.

Mr. Big Spender - nettets storforbruker

Vil du tiltrekke storforbrukeren til nettbutikken din og konvertere han til kunde? Da krever det at du vet hvem storforbrukeren er, og hvordan forbrukeratferden hans ser ut online. Selv om mange tror at det er kvinner som shopper tonnevis av sko, så er det faktisk en mann som bruker flest penger på e-handel.

Menn vs. Kvinner - slik handler vi på nett

Den norske e-handelen når nye høyder i 2017, med en omsetning på intet mindre enn 100 milliarder kroner. Det er en stigning på 16% sammenlignet med 2016, og ser man tilbake 5 år er det en stigning på 103%. Tendensen kan ikke misforståes, og ser man på de forskjellige aldersgruppene er det heller ingen tvil - de fleste nordmenn handler på nettet.