Kan flere fysiske butikker øke netthandelen?

 

Stadig flere nettforhandlere velger å åpne fysiske butikker for å komme enda nærmere kunden. Ifølge Nets’ e-handelsekspert, Patrik Müller, har vi bare sett begynnelsen på en trend som vil endre måten vi handler på, og som vil knytte den digitale og den fysiske opplevelsen tettere sammen.

Derfor avbryter kunden kjøp – og slik unngår du det!

Antall avbrutte kjøp i norske nettbutikker går ned, men likevel er det flere ting som irriterer når vi handler på nettet. Her er de tre viktigste årsakene til at vi ombestemmer oss i siste liten – og noen tips til hva du som forhandler kan gjøre for å unngå det.

Den norske netthandelen fortsetter å vokse, og i 2019 handler vi til sammen for mer enn 163 milliarder kroner – en stigning på 13 prosent fra i fjor. Vi avbryter også færre kjøp enn tidligere, noe som er et stort sunnhetstegn for norsk netthandel. Likevel er det fremdeles ting som kan forbedres, for å få enda flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen.

Tips fra nordmenn som handler fra utenlanske nettbutikker

Hele 56 prosent av norske forbrukere har handlet på nettet fra utenlandske nettbutikker. Dette er en voksende trend som vi har registrert i takt med vekst i e-handelen. For deg som driver en online forretning er det derfor mye å vinne på ved å sette deg inn i hvorfor forbrukere velger å handle, eller ikke handle, i utenlandske nettbutikker. Det kikker vi nærmere på i dette blogginnlegget.

Forbrukeratferd og fremtidens netthandelstrender

 

Nordisk forbrukeratferd er i konstant endring. DIBS' e-handelsekspert Patrik Müller gir et innblikk i dagens så vel som fremtidens forbrukertrender.

Han mener at mennesker er late og redde. Det høres trist og pompøst ut, men faktisk forklarer det mange interessante aspekter ved forbrukeratferd. Bekvemmelighet er den viktigste grunnen til at vi handler på nettet, og vi setter derfor høye krav at e-handel skal være raskt og enkelt.