Sjekkliste: Hvor troverdig er nettbutikken din?

Nordmenn elsker å  handle på nett! Faktisk så mye at norsk netthandel omsatte for vanvittige 105,1 milliarder kroner i 2017. Det er en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, og sammenlignet med tallene for 2013, er det en økning på hele 74 prosent! (Kilde: Norsk E-handel 2017).

I takt med at flere forbrukere handler på nett, dukker det også opp falske nettbutikker som prøver å utnytte netthandlere. Heldigvis er forbrukernes kunnskap og oppmerksomhet økende når det gjelder faresignaler. Forbrukerne unngår å handle i nettbutikker de ikke stoler på. Selv om du  som person og nettbutikkeier er ærlig og pålitelig, er det ikke nok.

Hvordan øke salget ved hjelp av video?

Du har sikkert hørt uttrykket: “Du får kun én mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk". Selv om det er en klisje er det også sant. Et positivt førsteinntrykk er utrolig viktig for å etablere og deretter bygge et forhold med dine kunder.

Mange bedrifter i Norge er flinke til å markedsføre sine egne foretak. Men gjøres dette med maksimal effekt i nettbutikken eller på nettsiden? Hva er egentlig viktigst? Er kunden mest opptatt av produktet, eller er det presentasjonen av produktet som er viktigst? Eller en kombinasjon, kanskje?

Hvorfor avbryter kunden kjøpet? 

I følge Norsk E-handelsrapport 2017 avbryter 20% av kundene kjøp fordi betalingsprosessen er tungvint. Det å gå gjennom flere steg og klikk før kjøpet kan fullføres øker risikoen for avbrutte kjøp.

Rapporten viser videre at 24% av kundene avbryter kjøp pga. manglende betalingsmetoder.  Dette er potensielle salg som går tapt i din nettbutikk. En rask og enkel betalingsløsning vil forenkle og forbedre kjøpsopplevelsen. Det vil samtidig  øke konverteringen i nettbutikken din.

Tips til økt konvertering?

 

Å øke konverteringen i din nettbutikk innebærer å få flere gjennomførte kjøp uten at antall besøkende øker. Helt enkelt; høyere  omsetning uten at du behøver å bruke penger på annonsering for å oppnå mer trafikk. Men hvordan lykkes man med det?

Marianne Horneman jobber som teamlead og prosjektleder i Conversionista . Under DIBS e-handelsskole 2016 og 2017 delte hun noen konkrete råd og eksempler. Her er noen av de.