Den mobile revolusjonen har forandret mange bransjer, ødelagt enkelte virksomheter og skapt nye virksomheter og helt nye tjenester. Vår viktigste eiendel bærer vi nå alltid med oss, vi ser på mobilen hundrevis av ganger i løpet av en dag og pleier våre sosiale relasjoner via sosiale medier, oftest gjennom mobilen. Det er derfor ikke rart at e-handelen fra mobile enheter øker eksplosivt.

Samtidig øker forskjellene mellom de skikkelige nettbutikkene og de som enda ikke har forstått kraften i digitaliseringen som nå slår gjennom med full kraft. Om du ikke forstår at forbrukerne krever noe annet enn en katalog på nettet, at dine kunder vil velge hvor, når og hvordan leveransen skal skje, at de vil kunne kommunisere i de kanalene de selv velger; da risikerer du at din virksomhet kommer til å tilhøre de virksomhetene som ødelegges av den digitale og mobile revolusjonen. 

Kravene kommer bare til å bli større i fremtiden. Jeg kommer her til å peke på noen trender og risikoen er stor for at du allerede i dag synes det er mye forandringer og at det er vanskelig å henge med. Jeg synes dessverre ikke synd på deg. Utviklingen kommer aldri til å gå langsommere, snarere tvert imot.

De første betalingsmåtene som er utviklet på bakgrunn av det som kalles «Mobile first» har nå kommet på markedet, og det kommer flere. Vi er nå kommet til andre generasjons betalingsløsninger som sentreres rundt mobilen. Til den siste generasjons betalingsløsninger tilhører svenske Swish, danske MobilePay og norske Vipps. De fikk alle en pangstart med såkalte P2P-betalinger, eller betaling mellom privatpersoner, for deretter å videreutvikle med andre tjenester som for eksempel e-handel og betaling i fysisk butikk. Internasjonalt finnes det flere mobile betalingsløsninger, men sjansen er liten for at du har brukt for eksempel Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay eller MasterPass enda. Faktum er at det i løpet av få år kommer til å være enklere å betale når du handler på mobilen enn på din pc siden nesten all utvikling innen betalingsløsninger på nettet har fokus på nettopp den kanalen.

En annen trend som raskt flytter oss inn i fremtiden er betalinger via Internet of Things, eller tingenes internett. Allerede nå finnes det vaskemaskiner som automatisk bestiller vaskemiddel når det begynner å bli tomt, eller skrivere som automatisk bestiller nye fargepatroner. Eller EasyParks samarbeid med Volvo som gjør at du betaler for parkeringen direkte med bilen (altså ikke mobilen). Kommer vi i fremtiden til å ha en helt friksjonsfri e-handel? Det virker sånn.

Utviklingen av artifisiell intelligens kommer også til å påvirke hvordan vi gjør våre innkjøp i fremtiden. Den japanske roboten Pepper kan forstå sinnsstemningen hos mennesker og tilpasse sin oppførsel deretter. MasterCard og Pizza Hut planlegger – i samarbeid med MasterCard – å la roboten Pepper ta imot både bestilling og betaling.

Nå kommer også chat bots – et program som simulerer menneskelig konversasjon. Her finnes det mye å vinne i form av lavere supportkostnader og høyere salg, men bare hvis vi mennesker kjøper opplegget. Det tydeligste bruksområdet i dag er ulike former for kundesupport som for eksempel leveringsstatus eller svar på produktspørsmål, og allerede nå kan du bestille blomster hos 1-800-flowers i USA.

I mange år har Virtual/Augumented Reality vært en boblende trend uten å egentlig ta av. Det har funnets virtuelle prøverom, men ikke så mye mer enn det. Nå har vi fått se den første riktig suksessfulle bruken av augumented reality i form av spillet Pokemon Go. Flere virksomheter, som for eksempel IKEA, har brukt augumented reality i sine apper, men har til nå generert mer PR enn brukervennlighet og faktisk salg.

Føler du at disse trendene er mer uoppnåelige og unødvendige? Får du ikke en følelse av uendelige muligheter? Jeg vil da bare påminne deg om det jeg skrev tidligere. Det kommer aldri til å gå så sakte som det gjør i dag.

 

Denne teksten er skrevet av Patrik Müller og er publisert i vår rapport Norsk E-handel 2016. Last den ned gratis her hvis du vil lese mer om norske e-handelstrender.

Last ner Norsk e-handel 2016
Lotte Kildeborg

Lotte Kildeborg

Tidligere markedsansvarlig i DIBS AS.

Kommentarer