19.png

Med Black Friday og julehandelen i ryggen er det på tide å tenke på romjulssalget. Vi har tidligere tipset om hvordan man forbereder sin nettbutikk til Black Friday og optimeringstips til julehandelen. Essensen i begge innleggene er at det gjelder å henge seg på ettersom konkurrentene mest sannsynlig gjør det, men gjelder det for romjulssalget også? Mulig, men her kommer fem ting det kan være verdt å tenke over før du begynner:

1. Hvorfor skal du ha salg?

Det første spørsmålet du må stille deg er hvorfor? og eventuelt hvorfor ikke? Er meningen å bli kvitt et dyrt varelager eller drive mer trafikk inn til nettbutikken som kan generere salg i fremtiden? I første avsnitt av DIBS Sveriges E-handelsskoleforteller Fredrik Hammarkvist, grunnlegger av Grandshoes, om nettopp dette. Et godt tips er å ikke kjøpe inn for store varelagre.

2. Hvor mye må du selge?

Sørg for at du har helt klart for deg eksakt hvor mye mer du må selge dersom du senker prisen sammenlignet med din ordinære pris. For eksempel krever en rabatt på 25% at du øker salgsvolumet med 100% for ikke å tape penger – men ikke la deg skremme av den grunn, det kan finnes gode grunner til å ha salg selv om du ikke oppnår en like stor salgsvekst. En god grunn kan være at salgssugne kunder som handler i din nettbutikk gir gode muligheter for å øke din kundedatabase, også når du ikke har salg. Det viktigste er å ha klart for seg på forhånd hvorfor du skal senke prisene, slik at du er forberedt på ulike utfall.

 3. Hva betyr det for ditt varemerke?

Er dette ditt første salg har det mest sannsynlig ingen betydning, men over tid blir ditt salgs-mønster viktig for hvordan ditt varemerke vil bli oppfattet. Et eksempel jeg ofte hører er at det «alltid er salg hos xxx». Det spiller ingen rolle om det er sant eller ikke, har kundene fått inntrykk av at du ofte har salg er det vanskelig å bli kvitt det stempelet. Det kan være verdt å prøve å være litt uforutsigbar, for dersom dine kunder forventer at du har salg på samme tidspunkt hvert år finnes risikoen for at mange kunder venter til neste salgsperiode og du kan miste mye varesalg til ordinær pris.

4. Ta igjen med mersalg

Når jeg kjøper kaffe får jeg ofte spørsmål om jeg vil legge til noen få kroner og få en stor kopp kaffe i stedet. På et sted stod det til og med et skilt der det stod noe som «Glemte jeg å spørre om du ville ha en stor kaffe? Da får du den gratis!». Bruk mersalg som en måte å ta igjen volumøkningen du trenger dersom du skal ha salg. Tenk på at kunden skal oppleve det som en helhetlig kjøpsflyt, så det gjelder å finne naturlige veier. Dersom du har et webbyrå kan de hjelpe deg med å se på hvilke muligheter du har. Les mer om mersalg i dette innlegget  fra Huffington Post.

5. Returregler (enda mer) nødvendig under salget

36% av nordmennene har avbrutt et kjøp på grunn av utydelige vilkår, som leverings- og returneringsvilkår. De 36 prosentene som faller bort kan du altså konvertere til betalende kunder ved å være tydelig med hva som gjelder i din nettbutikk. Det er selvfølgelig alltid viktig, men spesielt når du har salg ettersom enkelte velger å tilby kortere tid for åpent kjøp og bytte på nedsatte varer. Er du en av dem er det viktig at du forteller det til dine kunder slik at du slipper sinte mailer og telefonsamtaler, og dermed minimerer usikkerheten hvilket igjen kan lege til flere gjennomførte kjøp. Selvfølgelig gjelder dette leveringsvilkår også. Trenger du en dag ekstra for å kunne pakke og levere varer når det er mange som handler? Si det til kundene!

Les mer om hvorfor kunder velger å avbryte kjøp på nettet i Norsk E-handel 2016. Last den ned gratis her.

Last ner Norsk e-handel 2016
Lotte Kildeborg

Lotte Kildeborg

Tidligere markedsansvarlig i DIBS AS.

Kommentarer