Hvem er Mr. Big Spender - storforbrukeren på nett?

Har du noen gang lurt på hvem nettets storforbruker er? Det finnes visse typer konsumenter som det er verdt å holde et ekstra øye med, som e-handelens storforbrukere. De som både handler oftere og bruker mer penger enn gjennomsnittet.   

I denne bloggen finner du ut hvordan en riktig netthandelsekstravagant anno 2018 ser ut, og ikke minst hvordan du tiltrekker og tilfredsstiller nettets storforbruker. I vår rapport, Norsk E-handel 2018, har vi døpt han Mr. Big Spender.


For å lage en profil av "The big spenders" har vi gjennomført en undersøkelse blant 1 000 norske konsumenter. Vi har dykket ned i disse tallene og sett på gjennomsnittet av de 100 konsumentene som bruker mest penger på nett. 

 

Internettets Mr. Big Spender 2018

Grunnen til at jeg referer til storkonsumenten som 'han' og ikke 'hun', er helt enkelt fordi det er overvekt av menn blant storforbrukerne. Det betyr ikke si at det ikke finnes kvinnelige storforbrukere. En typisk Mr.Big Spender  er mellom 33-44 år og bor i Oslo, Akershus eller Trøndelag. 

Mens en gjennomsnittlig  konsument  bruker kr. 3 272  i måneden på nett, bruker Mr. Big Spender kr. 16 000. En storforbruker  sitter ikke og handler daglig, men når han handler er det for større beløp. På nett bruker han  spesielt mye penger på mat, men også på reiser som inkluderer bl.a. flybilletter, transport, og hotell.  

 

Hvordan kan du som nettbutikkeier tilfredsstille Mr. Big Spender?

  • Den viktigste årsaken til at Mr. Big Spender handler på nett, er for å spare penger. Dermed er det viktig at du tydeliggjør eventuelle penger spart på kjøp av produkter og tjenester i din nettbutikk.
  • Han handler oftere i utenlandske nettbutikker enn øvrige konsumenter, og i høyere grad fra mobilen. Som norsk nettbutikkeier bør du ha en mobilvennlig nettbutikk, for å være sikker på å treffe storforbrukerne. 
  • Mr. Big Spender avbryter flere kjøp enn en gjennomsnittlig konsument. Spesielt i tilfeller når han må bruke tid på registrering av persondata før betaling! For å holde storforbrukeren fornøyd og øke sjansen for konvertering er det alfa omega at din betalingsløsning gjenkjenner og har lagret data på din storforbruker så han ikke avbryter kjøpet. 
  • Hele 77% av storforbrukerne har lagret sine kortdetaljer og vil helst slippe å taste inn denne informasjonen når de handler. Har din nettbutikk en checkout som tilbyr Mr. Big Spender å lagre sine ulike kort og leveringsadresser? Sjekk ut Easy betalingsløsning som er utviklet for å gjøre nettopp det.   

 

Easy betalingsløsning er enkel å komme i gang med for nettbutikkeiere, og muliggjør ett-klikk-betaling for Mr. Big Spender!  

New Call-to-action

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.