Blogg-ErFysiskeButikkerFremtiden-770-300

 

Stadig flere nettforhandlere velger å åpne fysiske butikker for å komme enda nærmere kunden. Ifølge Nets’ e-handelsekspert, Patrik Müller, har vi bare sett begynnelsen på en trend som vil endre måten vi handler på, og som vil knytte den digitale og den fysiske opplevelsen tettere sammen.

Trenger det egentlig å være noe skille mellom netthandel og fysisk handel? Til syvende og sist handler det om hva som passer oss best i hverdagen. Noen ganger er det enklest å stikke innom butikken, mens det andre ganger er greiere å klikke på «bestill». Handlemønsteret vårt viser tydelig at vi ikke enten er på nettet eller i butikken – vi er begge deler.

Mange fysiske butikker har allerede lagt opp til en mer fleksibel kjøpsreise, så vi selv kan velge hvordan vi vil handle. For eksempel har de fleste klesbutikker en nettside og en app der du kan bestille klær hjem eller velge å hente dem i butikken.

Nå viser imidlertid en ny trend at også nettbutikkene ønsker å bli mer fleksible. For der mange fysiske butikker tidligere strevde med å holde følge med nettgigantene, velger flere nettbutikker nå å gå den andre retningen – nemlig ved å åpne fysiske butikker. Hvorfor?

 

Kombinerer digitalt og fysisk

At Amazon og Alibaba allerede er i full gang med butikksatsinger som fusjonerer den fysiske og den digitale opplevelsen, viser tydelig at dette er en trend å se opp for. Begge nettgigantene har jobbet med å utvikle ulike løsninger, med blant annet QR-koder og AR-teknologi, som skal gjøre handleturen mer innholdsrik og fleksibel for kunden.

Fysiske butikker gir kunden mange praktiske valgmuligheter. Norsk e-handelsrapport 2019 viser blant annet at 7 prosent av oss har avbrutt et nettkjøp fordi vi ikke kunne hente varen selv. Et minst like viktig element er å være til stede der folk ferdes. Dette er en av hovedgrunnene til at bilforhandlere og mange andre nå velger å satse på mindre «showroom» i travle handlegater eller på kjøpesentre, fremfor å åpne store butikker.

 

Handler mer på nett med en fysisk opplevelse

Siden de fleste allikevel bestiller på nettet, handler disse butikkene vel så mye om å skape et inntrykk av merkevaren og å komme i direkte kontakt med kunden, sier DIBS’ netthandelsekspert Patrik Müller.

– Det er vanskelig å oppnå en lignende forbindelse med kunden i et digitalt univers, hvor kundene har færre muligheter til å bruke alle sansene sine. Bedriftenes egne erfaringer viser at kunder som har besøkt fysiske butikker, bruker mer penger i nettbutikken enn de som ikke har hatt en slik fysisk opplevelse av varemerket, sier Müller.

Så når flere forhandlere velger å satse på fysiske butikker verden over, betyr ikke det at behovet for trygg og effektiv betaling på nett vil synke i årene fremover – snarere tvert imot.

 

Vil du lese flere nøkkeltall for norsk e-handel og finne ut mer om de viktigste trendene? Da kan du laste ned Norsk e-handelsrapport 2019 her – helt gratis.

 

Vipps er nå tilgjengelig i Easy betalingsløsning
Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedansvarlig i DIBS, en del av Nets og blogger om netthandel. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Kommentarer