Influencer marketing 770x300

De sosiale medienes fremmarsj åpner stadig flere muligheter innen digital markedsføring, og de er hele tiden under utvikling. Influencer marketing er én av de nye markedsføringsformene som har dukket opp, og som spesielt omfavnes innenfor e-handel – men hva er egentlig fordelene, og hva bør nettbutikker se opp for? 

 

Profiler i sosiale medier med mange følgere og høy påvirkningskraft, eller «influencere» som de ofte kalles, er i dag et vanlig innslag i markedsføringstrategien til en rekke nettbutikker. Et varemerke kan samarbeide med influencere på flere ulike måter – alt avhenger av hvem influenceren er, hva slags målgruppe virksomheten forsøker å nå og hva man ønsker å oppnå med samarbeidet. En av de vanligste metodene er å la influenceren anbefale et produkt eller en tjeneste i sine egne kanaler, og samtidig presentere et tilbud til følgerne.

 

Hvilke fordeler kan du oppnå ved å bruke influencere?

Før du benytter influencere for å markedsføre nettbutikken din, er det flere ting du bør tenke nøye igjennom. For noen år siden var influencere en billig markedsføringskanal der betalingen som oftest bestod av produkter. I dag kan de største profilene derimot tjene millioner.

Dette gjelder riktignok ikke majoriteten, og det kan fremdeles være lønnsomt å annonsere via en influencer i stedet for gjennom tradisjonelle mediekanaler som aviser eller TV, som fremdeles er betydelig dyrere (enn så lenge). Du behøver heller ikke å bruke de største profilene – det finnes et hav av mindre profiler som tar mindre betalt, men likevel kan være relevante for din målgruppe.

 

Tilpass etter bransje og målgruppe

Når du jobber med influencer marketing, er tilpasning til målgruppen avgjørende, og det er viktig at du velger influencere som har det samme publikummet som nettbutikken din. Fordelen med å bruke influencere er at forbrukere lettere følger anbefalinger fra personer de liker, og at reklamen oppleves mer «ekte» enn for eksempel en selgende avisannonse. Forutsetningen for dette er at du samarbeider med en influencer som passer produktet ditt (og omvendt), slik at det virker troverdig – og følgerne i det hele tatt blir interessert. Relevans er nøkkelordet i disse sammenhengene. Å benytte seg av en influencer som ikke passer produktet eller varemerket, kan nemlig gi motsatt effekt og få følgerne til å bli irriterte og begynne å boikotte én av (eller begge) partene.

 

Ting du bør tenke på før du samarbeider med en influencer

  • Finn ut av hvilke lover og regler som gjelder – alle former for reklame må være i tråd med markedsføringsloven. Uansett om reklamen foregår i tekst-, bilde- eller videoformat, må det fremgå at det er reklame og hvem som er avsender – virksomheten og influenceren bør sammen bli enige om hvordan dette skal gjøres. Dette er ikke bare viktig for å unngå bøter – forbrukere er nå såpass vant til denne typen markedsføring at de foretrekker at reklame er tydelig merket, så det ikke oppstår misforståelser.
  • Ha en tydelig plan for samarbeidet – hva er målet? Øke salget, få flere abonnenter på nyhetsbrevet eller oppnå større synlighet? Definer tydelige og målbare KPI-er for å ha et mål å jobbe etter og gjøre det enkelt å følge opp resultatene.
  • Hvis du ikke har oversikt over hvem du bør samarbeide med, hvordan markedsføringen bør utformes eller hvordan du kan følge opp kampanjen, kan du benytte deg av et influencernettverk som hjelper deg med prosessen. Det finnes i dag flere slike bedrifter, med ulik spesialisering.

 

Vil du skaffe deg bedre oversikt over forbrukeratferd og trender på nettet før du begynner å jobbe med influencere? Last ned vår rapport om Norsk e-handel for 2017 nedenfor – det er helt kostnadsfritt og du får den rett i innboksen din. 

Rapporten Norsk E-handel 2018
Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedansvarlig i DIBS, en del av Nets og blogger om netthandel. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å skrive en blogg for våre lesere kan du ta kontakt med meg: sema@dibs.no

Kommentarer