Nordmenns kjøpelyst på nettet øker konstant og har det siste året vokst med over 12 milliarder kroner, det er en økning på hele 16%. Siden vi begynte å måle det totale e-handelsmarkedet for fem år siden har omsetningen økt med 75%, fra drøyt 50 milliarder til over 90 milliarder.

Så hvorfor har e-handelen økt så mye? Bortsett fra at vi har hatt en generell god økonomisk utviklingi Norge, avhenger det i stor grad av tre drivkrefter:

DEN TEKNISKE UTVIKLINGEN

Først kom internett, så fikk vi mobiltelefoner som er like kraftige som dataer. Nå står vi midt oppe i utviklingen av Internet of Things som har ført til mer og mer digitalisering. Logistikkmulighetene er mange og velutviklet, og betalingsløsningene er utviklet og tilpasset, hvilket har gjort det hele bedre og enklere. Med vår moderne teknologi finnes det ingen grenser for hvordan e-handelen kan utvikles.

FORBRUKERNES ATFERD OG BEHOV

Tidligere handlet man på nettet for å spare penger og for å gjøre gunstige kupp. Vi kan fortsatt gjøre kupp på nettet i dag, men de fleste handlet på nettet i dag for å spare tid. Netthandel er på mange måter smidig, man kan enkelt sammenligne priser, gjøre research og lese anbefalinger fra andre kunder. I tillegg utvikles atferden hos forbrukerne, nå vil vi ha mulighet til å betale for både middagen og strømregningen på nett. Digitaliseringen, mobiler og nettbrettene er en viktig drivkraft som påvirker forbrukeratferden.

BEDRIFTENE INNSER AT DE MÅ TILBY E-HANDEL SOM ALTERNATIV

Butikkene møter forbrukernes behov og åpner for nye muligheter som kan øke omsetningen, og ikke minst for å unngå å bli forbigått av andre. Bransjer som vanligvis ikke forbindes med tradisjonell e-handel tilpasser seg forbrukernes behov, hvilket fører til at flere bransjer og bedrifter starter med e-handel. Fellesnevneren for alle innen e-handelen er å stadig utvikle for å gjøre det så enkelt og friksjonsfritt som mulig.

 

Få med deg de siste e-handelstrendene i Norsk E-handel 2016 - Last ned gratis her:

Last ner Norsk e-handel 2016

Lotte Kildeborg

Lotte Kildeborg

Tidligere markedsansvarlig i DIBS AS.

Kommentarer