patrik_yellow background 770x300 

Nordisk forbrukeratferd er i konstant endring. DIBS' e-handelsekspert Patrik Müller gir et innblikk i dagens så vel som fremtidens forbrukertrender.

Han mener at mennesker er late og redde. Det høres trist og pompøst ut, men faktisk forklarer det mange interessante aspekter ved forbrukeratferd. Bekvemmelighet er den viktigste grunnen til at vi handler på nettet, og vi setter derfor høye krav at e-handel skal være raskt og enkelt.

 

Dersom forbrukerne møter mange hindringer i kjøpsprosessen, forstyrrer det rett og slett kjøpet. Øyeblikket forbrukeren er handlelysten og klar til å kjøpe, er både kort og flyktig. Samtidig liker vi best det vi kjenner til og har prøvd før. Det forklarer også hvorfor forbrukerne tross alt har brukt noen år på å ta til seg e-handelen. Nå – etter flere år med smarttelefoner – har shopping fra telefonen blitt kjent og trygt.

 

Det er ikke bare mobiltelefonen som har endret forbrukeratferden de siste årene. Sosiale medier har også påvirket de nordiske shopperne. En bemerkelsesverdig trend er nemlig at forbrukerne gjerne kjøper varene sine direkte fra merkene og ikke gjennom forhandlere. Forbrukerne vil ha direkte kontakt med hvert merke, og det er ingen tvil om at det er sosiale medier som har muliggjort og skapt den nære kontakten mellom forbrukerne og merkene. Når vi kjøper et produkt, vil vi ha hele pakken som sier Helly Hansen, Hay eller Lego. Vi vil ha historien om produktet og merkevaren. Det er en utvikling som i stor grad utfordrer forhandlere. 

 

NO_graph_export28

 

Hva kan fremtidens forbrukere forvente seg?

Hvis vi vender oppmerksomheten mot fremtidens forbrukere, er det mye i vente. Nordiske forbrukere vil snart bli presentert for en ny aktør på e-handelsmarkedet: Den amerikanske giganten Amazon. I USA sitter Amazon på 44 prosent av all e-handel, og i Tyskland på imponerende 46 prosent. I de kommende årene vil Amazon også sette sitt preg på det nordiske markedet, og konkurransen vil selvsagt bli tøff for de nordiske nettbutikkene. Men Amazons inntreden i Norden er ikke nødvendigvis negativt. Tvert imot. I andre land har vi sett at Amazon får e-handelen til
å akselerere voldsomt, rett og slett fordi de er til stede, og fordi de gjør online shopping enklere. Samtidig kan nordiske forbrukere se frem til raskere levering, lavere priser og et stort utvalg av produkter. Det er ikke den ting du ikke kan få på Amazon.

 

Hvordan vil forbrukernes handlemønster endre seg?

Også forbrukernes måte å handle på vil endre seg i årene fremover. Det finnes allerede ulike løsninger med kunstig intelligens. Et eksempel er chat-roboter, der forbrukerne kan skrive til en robot og få hjelp til å bestille eller returnere en vare. Et annet eksempel er bildegjenkjenning, der forbrukerne kan ta et bilde av et fysisk produkt de ønsker å kjøpe. Tjenesten vil deretter lete etter akkurat det produktet eller lignende produkter. Slike fantastiske teknologiske gjennombrudd kommer enda flere selskaper til å omfavne i fremtiden. I USA ser vi for eksempel at forbrukerne begynner å bruke stemmestyring når de handler på nettet. Det vil ta tid for nordiske forbrukere å bli komfortabel med teknologien, men stemmestyring er utvilsomt den neste store milepælen i online shopping.

 

Denne artikkelen er hentet fra rapporten Norsk E-handel 2018. Last ned rapporten for å lese mer om e-handelens utvikling i Norge og Norden. 

Rapporten Norsk E-handel 2018
Patrik Müller

Patrik Müller

Jag har jobbat med betalningar inom e-handel i over 15 år och har haft många olika roller under den tiden. Nu arbetar jag som e-handelsexpert på DIBS och för vårt moderbolag Nets. Bland annats så föreläser jag om e-handel, modererar evenemang och deltar i paneldiskussioner. Jag gör mycket omvärldsbevakning av e-handel och delar gärna av mig av mina fynd på Twitter och LinkedIn, så följ mig gärna där. Vill du höra av dig till mig med tips, åsikter eller kritik så kommentera i bloggen eller så mejlar du mig på patrik.muller@dibs.se. Texta eller ring på 0709-370 420.

Kommentarer