Black friday 770x300

Black Friday blir stadig større og mer omfattende i Norden, og i år faller den på den 23. november. Forbrukere elsker å jakte på gode tilbud på nettet, og det er derfor en god mulighet til å trekke flere kunder til nettbutikken din.

I DIBS og Nets følger vi hvert år utviklingen på denne dagen og har vært vitne til en betydelig økning i antall transaksjoner på nettet. I følge rapporten norsk netthandel 2018 forventes det at det totale forbruket fra norske netthandlere vil utgjøre svimlende 144,8 milliarder kroner i år. Vi forventer med andre ord å se litt av en kjøpefest på nettet denne dagen!

 

Om du vil ha en bit av kaken på Black Friday er det mange ting som skal planlegges og være på plass. Vi har laget enn sjekkliste for nettbutikker som kan hjelpe deg til suksess på Black Friday.

 

  1. Delta aktivt på Black Friday

Først og fremst må du ta en klar avgjørelse om å delta på Black Friday, med alt det innebærer (les punktene nedenfor). Dersom du ikke deltar på Black Friday, vil potensielle kunder helt sikkert trekke over til konkurrentene dine.

  1. Ha styr på rabattene dine

Det er selvsagt viktig at rabattene ikke gir røde tall under streken. Det kan være en god idé å selge noen varer med lav eller null fortjeneste dersom du vet at dette kan føre til høyere salg på andre varer. Forbrukerne forventer en betydelig rabatt, så sørg for å du kan gi det. Regn ut hva som kan lønne seg for nettbutikken din. Hvor mye ekstra må du f.eks. selge dersom du gir 40 % rabatt på noen varer?

  1. Samkjøring mellom avdelingene

Sørg for å inkludere alle nøkkelpersoner i ditt firma på Black Friday-kampanjen og kommuniser hvordan de kan bidra denne dagen for å oppnå best resultat. For eksempel kan markedsføringsavdelingen sende ut brosjyrer med tilbud, nyhetsbrev, lage nettannonser, osv. Kundeservice og salg bør være klare på telefonen, og kanskje bør åpningstidene på telefon utvides denne dagen. Har du logistikk teamet på lageret klare til å plukke varer og få pakket dem?

  1. Gjør nettbutikken klar

Skulle Black Friday bli en suksess, kan du oppleve å få stor trafikk i nettbutikken din. Derfor er det viktig at du sikrer at driften er oppe og fungerer 100 %. Ikke dumt å ha en tekniker klar i tilfelle det skulle oppstå problemer.

Tenk igjennom hva som ellers skal skje i nettbutikken din på Black Friday. Skal du f.eks. ha spesielle rabattaksjoner, tilbudssider, farger, gratis frakt, nedtelling på tilbud, en chat på nettstedet osv.

  1. Lever kvalitet og øk lojaliteten

Sørg for å gi kundene dine en god kjøpsopplevelse hele veien, slik at de får lyst til å handle hos deg igjen. Det skal være enkelt og innbydende å navigere rundt i nettbutikken, tilbud skal være lett forståelige, og det skal være enkelt å betale. Med en betalingsløsning som husker tidligere kunder, vil betalingen gå raskt og enkelt igjennom. Forbrukerne forventer levering innen utlyst tid, så varene bør sendes ut i en fart, slik at kundene raskt får de nyinnkjøpte varene sine.

Du kan også øke kjøpsopplevelsen ved å for eksempel tilby gratis frakt, rabattkoder ved fremtidige kjøp og gaver ved kjøp over xxxx kroner.

Det er med andre ord mye å komme i gang med og det innebærer også mye «learning by doing», så gjør noen erfaringer i år og vær enda bedre rustet til neste år.

 

Hvorfor har vi Black Friday?

Black Friday faller alltid på dagen etter den amerikanske Thanksgiving, som alltid er den fjerde torsdagen i november. Merk deg datoene for neste år og start planlegging god tid i forveien for best resultat: 

Black Friday 2018:  Fredag, 23 november
Black Friday 2019:  Fredag, 29 november
Black Friday 2020:  Fredag, 27 november

Vi ønsker deg i hvert fall lykke til med salget i nettbutikken din!

I DIBS har vi utvidet telefontidene våre på Black Friday og Cyber Monday, slik at du kan ringe til oss mellom kl. 07.00–22.00 begge dagene.

 

Last ned årets rapport kostnadsfritt og få innsikt i netthandelens vekst, fordeling og utvikling. 

Rapporten Norsk E-handel 2018
Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedansvarlig i DIBS, en del av Nets og blogger om netthandel. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Kommentarer