Close up of hand with laptop and media icons-315941-edited.jpeg

Dersom du har en fysisk butikk i en handlegate eller senter er det naturlig at mange mennesker går forbi. Situasjonen er annerledes med en nettbutikk.  En nettbutikk kan sammenlignes med å ha en butikk på en åker, langt vekk fra alt, hvor det ikke er naturlig at mange mennesker går forbi. Din oppgave som nettbutikkeier er å gjøre potensielle kunder oppmerksom på at den eksisterer slik at  kundene kan begynne å strømme inn. 

I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på hvordan du kan markedsføre nettbutikken din for å får en god kundestrøm.

 

Markedsfør din nettbutikk i din fysiske butikk
Din fysiske butikk kan være et supert sted for å skape oppmerksomhet rundt din nye nettbutikk.

  • Sett opp en pc eller et nettbrett i butikken og synliggjør din nettbutikk. Slik kan du på en enkel måte lede dine fysiske kunders oppmerksomhet til din nettbutikk.
  • Dersom noen er på utkikk etter en vare du ikke har i butikken kan du henvise, eller til og med demonstrere hvordan de kan søke og handle i din nettbutikk. 
  • Sett opp et display ved kassen og del nyheten om at du har åpnet en nettbutikk.
  • Innfør en rutine så alle dine butikkansatte forteller nyheten videre til kundene når de skal betale i kassen.

 

Tilby rabatt 
Hver gang en kunde kjøper en vare i din fysiske butikk, kan du legge et flyer ned i handleposen med en rabatkode som kan brukes i nettbutikken. Dette oppmuntrer kundene til å  besøke din nye nettbutikk. 

 

Bruk lokal presse og bekjentskap
Dersom din butikken er godt kjent i lokalområdet er det ikke helt usannsynlig at du kan få den lokale pressen til å skrive om utvidelsen til nettbutikk. 

I motsetning til andre nettbutikker, som aldri har vært annet enn en nettbutikk, har du et lokalt utgangspunkt og en fast kundegruppe. Disse kan brukes som ambassadører og spre budskapet videre.  Invitere dine eksisterende kunder, samarbeidspartnere og lokal presse til en markering og skål i anledning ditt nye eventyr.

 

Online markedsføring
Det lokale er veldig bra og verdifullt, men mest sannsynlig ikke tilstrekkelig for å lykkes med din nye nettbutikk. Du bør utvide til online markedsføring. Det er nemlig online du har mulighet for å introdusere nettbutikken til nye potensielle kunder som ikke kjenner til din fysiske butikk. 

Det første du skal gjøre er å legge en plan, sette av budsjett og ressurs. 

Det er blitt mer og mer vanlig at bedrifter oppretter profil på sosiale medier for å markedsføre seg som f.eks. på Facebook, Instagram, og Pinterest. Finn ut hvor du best kan nå din kundegruppe. Legg din innsats i en, eventuelt to sosial medier. Å vedlikeholde en sosial profil som er engasjerende trenger ikke å være vanskelig, men krever en plan og noe av din tid. Det er bedre å ha en profil som er kraftfull og levende, enn å ha flere sovende profil. 

Du kan også sende ut nyhetsbrev og sms meldinger om du ber om dine kunders kontakdetaljer med deres  tillatelse. Det er ikke lov å sende e-mail og sms til personer som ikke har gitt sin tillatelse. 

Om du har budsjett kan du gjøre online annonsering med f.eks. Google AdWords for å øke trafikk til din nettbutikk.

 

La oss ta en gjennomgang av de viktigste begrepene du som netthandler bør bli kjent med.

Sosiale medier

Dette dekkes av Facebook, Youtube, Instagram, Twitter, Snapchat og Pinterest. Det finnes flere, men med de nevnte er du godt dekket.

Du kan bruke sosiale medier til å engasjere og kommunisere med kundene dine. Du skal sikte etter den perfekte balansen mellom å underholde og gi følgerne dine nyttig informasjon knyttet dine produkter eller tjenester. 

Det er også mulig å annonsere på sosiale medier, som for eksempel på Facebook hvor annonsen kan  innsnevres målgruppen på utallige måter. Alder, kjønn, geografisk plassering, og interesser er noen av  faktorene som tilspisser målgruppen din og annonsen du setter opp.   Med online annonsering er ikke distanser noen hindring, du skal til gjengjeld bruke tid på å definere din riktige målgruppe. Prøv å sett deg inn i deres interessene og adferden slik at du når dem med din online markedsføring.

 

Google AdWords

Her er vi over i noe litt mer teknisk og hvor det kan være nødvendig å få hjelp fra ekstern ressurs dersom du ikke sitter med kunnskapen internt.

Google AdWords er betalte annonser som ligger i toppen, på høyre side eller i bunnen av skjermen når du søker på Google. Annonsene er effektive fordi de legger seg rett i synsfeltet når potensielle  kunder bruker den store søkemotoren til å finne frem til det de leter etter på nettet.  Du betaler Google for at dine annonser får en god plassering. Når brukere søker på ord som er i ditt sortiment, vil en relevant side fra din nettbutikk være en av de første resultatene.

 

SEO

SEO står for ’Search Engine Optimization’ – på norsk ’søkemaskinoptimering’. Det går ut på å gjøre en hjemmeside (f.eks. nettbutikken din) så interessant for brukere og søkemaskiner at den ligger høyt plassert blant søkeresultatene. For å lære mer om SEO kan du lese 5 simple SEO råd til nyoppstartete nettbutikker.

 

Nyhetsbrev

Det er gull verdt hvis en kunde melder seg på åmotta nyhetsbrevet ditt. Da har du nemlig alltid en direkte kanal til å kommunisere når du har et godt tilbud. Det trenger ikke være vanskelig å lage et påmeldingsskjema til nyhetsbrev for din nettbutikk. Det finnes flere systemer du kan bruke – f.eks. Mailchimp som også har en gratis versjon med plass til 5.000 påmeldinger.

 

Det du skal gjøre:

  • Bruk den fysiske butikken din til å lage oppmerksomhet rundt den nye nettbutikken. Sett opp en pc i den fysiske butikken hvor kundene kan surfe rundt på nettbutikken din. Gi kundene en rabattkode til nettbutikken når de kjøper en vare i den fysiske butikken. Spør om de er interessert i å følge nettbutikken din på sosiale medier eller et nyhetsbrev. Ha et arrangement i den fysiske butikken, som markerer åpningen av nettbutikken din.
  • Du skal finne ut av hvilke oppgaver du selv vil ta, og hvilke du vil ha hjelp til utenfra. Online markedsføring kan spre kjennskap til nettbutikken din, og du bør derfor prioritere å få orden på disse kanalene. Har du ikke penger til online markedsføring, er det mulig å gjøre det gratis. Les mer om hvordan man kan lage markedsføring for 0 kr.
Last ned Fra offline till online e-bok her

Kommentarer