Smiling blonde doing shopping in clothes store-244992-edited.jpegSom selvstendig næringsdrivende vet du at det personlige forholdet til kunden er avgjørende. I en fysisk butikk er det relativt enkelt å få den personlige kontakten - du kan hjelpe kundene med å finne den riktige varen og slå av en prat samtidig. Det er kanskje ikke så enkelt online, men det er faktisk enkle måter å gjøre kjøpsopplevelsen i nettbutikken din til noe helt spesielt for kunden. Og de skal vi se nærmere på i dette blogginnlegget.


I en fysisk butikk gjør man nesten alltid noe spesielt ut av hvordan varer og produkter presenteres for kunden. Det samme skal gjøres i nettbutikken. 

 

Overfør det personlige forholdet til nettet

Selv om det er en skjerm mellom deg og kundene, har du flere muligheter for å skape det personlige forholdet med dem. Det er en faktor som gjør at de kommer tilbake til nettopp din nettbutikk. Den kontakten som spontant ville oppstått i den fysiske butikken når dere snakker sammen ved kassen, kan fint overføres til nettbutikken din. Relasjonen til kunden i det online univers skjer nemlig både på hjemmesiden, men også når kunden åpner pakken hjemme i stuen.

Det kan være noe så enkelt som en personlig hilsen sammen med varene i pakken, hvor du skriver at du håper hun får glede av det nye produktet hennes. Det kan også være en karamell eller en annen liten ting som er med på å skape det personlige forholdet til deg og nettbutikken din.

 

Bruk flotte bilder og spennende produktbeskrivelser

Det visuelle selger. Bildene på nettbutikken din skal derfor ha god kvalitet, sånn at kundene opplever at de får et klart og tydelig inntrykk av hvordan en vare ser ut i virkeligheten. Ellers legger de kanskje ikke varen i innkjøpskurven, eller så ender de med å returnere varen igjen. Kundene skal også føle at de får tilstrekkelig mengde reel informasjon, sånn at de forstår hva produktet kan. Dette er vesentlig, da kunden ikke selv kan prøve eller røre ved produktet de kjøper. Derfor handler presentasjonen av produktene dine online, også om tekstbeskrivelsen. I produktbeskrivelsen kan du fortelle om fordelene ved hvert produkt og bruke fagkunnskapen din til en fordel, fremfor andre nettbutikker som selger samme produkter som deg.

 

Bruk produktkategorier

For å få de som besøker nettbutikken din til å konvertere til kunder, skal de enkelt kunne finne det de søker etter. Derfor er strukturen av nettbutikken viktig, og en oppdeling av varene i produktkategorier er en veldig god ide.

Når du velger den endelige kategoriseringen skal du se det fra kundens synspunkt. Selger du noe hvor kundene dine går mye opp i merker, kan det f.eks. være en god ide å lage en kategori som lister alle de designere du selger varer fra. Du kan også gjøre det mulig for kundene dine å sortere etter størrelser, farger eller typer. Det viktigste er at du setter kunden i fokus og prøver å gjøre det så enkelt som mulig. Hvis du er i tvil eller vil bli bedre kjent med kundene dine, er det en god ide å lage et søkefelt hvor de kan skrive hva de leter etter. På den måten kan du både følge med i hvilke type produkter de etterspør og hvordan de søker etter det.

 

Tenk over skjermstørrelser

For at kundene dine får en god opplevelse både fra mobil og pc, skal designet til nettbutikken være responsivt. En responsiv nettbutikk tilpasser seg de forskjellige enhetene kundene dine handler fra – altså pc, mobil og nettbrett. Stadig fler og fler av de potensielle kundene dine kommer til å besøke nettbutikken via smarttelefoner. I DIBS sin rapport om Norsk E-handel i 2016 svarte 48% av nordmennene at de shopper online med mobilen. Hele 47% svarte også at de har avbrutt et kjøp fordi nettbutikken ikke var mobiloptimert. Det er derfor viktig å ha et design som også er velfungerende på mobiltelefon og nettbrett.

 

Det du skal gjøre:

  • Ta med personligheten din når du beskriver produkter og kommuniserer med kundene.
  • Gjør gjerne noe ekstra ut av kjøpsopplevelsen når du har muligheten. Det kunne f.eks. være med en personlig hilsen i pakken.
  • Ta gode bilder og skriv grundige produktbeskrivelser ved alle varene dine i nettbutikken. Det hjelper kundene med å føle seg trygge ved produktene dine og minsker antallet av varer som blir sendt retur
  • Med produktkategorier og fritekstsøkninger kan du hjelpe kundene med å finne frem til de produktene de leter etter.
  • Nettbutikken må være tilpasset pc, nettbrett og mobil. Nesten halvparten av alle nordmenn bruker mobilen til å shoppe online.
Last ned Fra offline till online e-bok her

Kommentarer