Proficient young male employee with eyeglasses and checkered shirt, explaining a business analysis displayed on the monitor of a desktop PC to his female colleague, in the interior of a modern office-777837-edited.jpeg

Å administrere en nettbutikk kan være like tidkrevende som å administrere en fysisk butikk. Selv om nettbutikken er på nett skal du fortsatt ha orden på lagerplassen, og innhente betaling fra kundene. Heldigvis er det noen enkle ting du kan gjøre for at oppgaven blir mye lettere.

Administrer lagerplassen din

Som en start kan det f.eks. være nødvendig å utvide lagerplassen din. Enten til nye varer som du utelukkende selger i nettbutikken (hvis du også har en fysisk butikk), eller til en større varebeholdning av det du nå selger både fysisk og på nett.

Det er generelt tre opplagte muligheter innenfor lagerløsninger du kan vurdere.

1. Bruk ditt nåværende lager

Den første muligheten er å ha ditt eget lager. Hvis du har plass på lageret til den fysiske butikken, er det den opplagte måten å oppbevare varene til nettbutikken på.

Denne løsningen blir typisk brukt i mange oppstartsfaser siden det er gratis og enkelt. Husk å hold orden på lagerbeholdningen din, sånn at du ikke selger den siste varen både i butikken og på nett.

2. Lei et lager

En annen løsning er å leie et lagerrom hvor du kan oppbevare varene dine, og selv hente dem igjen når de skal sendes. I oppstartsfasen kan dette være en dyr løsning, og du kan risikere at det er lange bindingstider på rommene.

3. Pick & Pack

En tredje løsning er det såkalte Pick & Pack-konseptet. Her legger du både lager- og forsendelsesoppgaven over til en annen virksomhet. Når du mottar en ordre sender du ordren videre til dem, så sørger de for at pakken blir sendt ut til kunden.

På den måten slipper du unna mye jobb når du skal administrere nettbutikken din. Fordelen er at det er lett og tidsbesparende, ulempen er at det er en større omkostning.

Helt generelt er det alltid et stort fokusområde i oppstartsfasen å holde omkostningene så lave som mulige. I starten kan det anbefales å ha de ekstra varene på ditt nåværende lager, så langt det er mulig.

 

Innhent pengene

Du har orden på betaling og økonomi i en fysisk butikk. Kassen telles opp hver dag, det er dagsavslutning og så har du noen ganger besøk av en regnskapsfører som ser på papirene.

Nettbutikken virker på en litt annen måte, men det handler bare om å få prosedyrene inn under huden.

En nettbutikk kan først trekke pengene fra kundens kredittkort når varen er pakket og det er laget en leveringslapp, sånn at kunden kan følge med på hvor pakken er. Du kan få hjelp til å innhente betalinger på den riktige måten, av et selskap som profesjonelt jobber med betalingsløsninger.

 

Det du skal gjøre:

  • Vurder om det er mulig å bruke ditt nåværende lager i starten. Er det ikke det, skal du ha en ekstern løsning. Med et raskt Google-søk på «lagerløsninger» kommer det mange muligheter du kan se på.
  • Kontakt et selskap som profesjonelt jobber med betalingsløsninger. Selskapet kan hjelpe deg med å få orden på nettbutikkens betalingssystemer. Husk at du har masse erfaring med å administrere den fysiske butikken din, og du kan også lære å administrere en nettbutikk. 
Last ned Fra offline till online e-bok her

Kommentarer