Marketing Concept. Marketing Word on Blue Computer Button.-782422-edited.jpegHar du fått en god idé, og kanskje allerede et budsjett og en forretningsplan? Synes du det er vanskelig å finne penger til å markedsføre nettbutikken og produktene dine?
De fleste vet at markedsføring er nødvendig for å få kunder til butikken, men hvis du ikke har det største budsjettet kan det virke umulig. Det er helt normalt og det finnes heldigvis forskjellige løsningsmuligheter for den som gjerne vil jobbe aktivt med markedsføring, men ikke har penger til det. 
 

1. Ha kontroll på hjemmesiden din

Først og fremst skal du sørge for at hjemmesiden din virker! Det du tilbyr skal være tydelig for kundene dine og det skal være lett å kjøpe. Hvis hjemmesiden ikke er ordentlig, risikerer du at kundene går fra siden med en gang. Trafikk til hjemmesiden kan man dessverre ikke se i omsetningen, og det er derfor viktig at de som besøker hjemmesiden konverterer og blir til kunder. 

2. SEO optimer sidene dine 

Søkemaskinoptimering, også kaldt SEO, gjør at kundene dine finner nettbutikken din når de f.eks. søker på Google. Når du SEO optimerer hjemmesiden er det viktig at du optimerer mot de riktige ordene. Undersøk hva kundene søker etter og prøv å tilpass tekstene dine etter det. Google vurderer også selv hjemmesiden, så det er viktig at siden er relevant for søkeordene og at tekstene dine gir mening. Utover å se på tekstene dine er det viktig at du har oversikt over den tekniske SEO og har utfylt f.eks. ”Meta tags” og ”Meta Descriptions”

3. Bruk aktivt sosiale medier 

Sosiale medier som f.eks. Facebook, Instagram og Twitter kan være gull verdt når markedsføringsbudsjettet ikke er det største. Her kan du nemlig dele innlegg og få følgerne dine til å dele innleggene. Hvis du klarer å engasjere følgerne dine kan du komme ut til mange mennesker i nettverket deres. Tenk over hvilke sosiale medier målgruppen din bruker, og fokuser på dem. Er du en B2B virksomhet er det kanskje LinkedIn og Twitter som er de mest hensiktsmessige kanaler, hvor Facebook og Instagram som utgangspunkt er mer B2C orienterte.

4. Lag innhold som skaper verdi 

”Content marketing” har blitt litt av et ”Buzz Word”. Det er dog ikke helt uten grunn siden innholdet kan bety ganske mye for trafikken din, og i siste ende også for omsetningen. ”Content marketing” betyr ganske enkelt at du lager noe verdifullt innhold til målgruppen din. Det er med andre ord ikke reklame for produktene, men kan f.eks. være blogg innlegg, videoer, e-bøker osv. som omhandler emner som er relatert til ditt marked. Har du en nettbutikk som selger motetøy kunne det f.eks. være en blogg som omhandler trends, fargekombinasjoner eller noe helt annet, som målgruppen din interesserer seg for. Godt innhold kan også gi deg ekstra poeng på SEO kontoen og gir deg en konkurransemessig fordel. 

5. Sharing is caring

Å få god omtale fra andre er gull verdt. Har du mange fornøyde kunder som vil dele den gode opplevelsen med nettverket sitt, er det noe av det beste du kan oppnå. Forbrukere har nemlig større tillit til anbefalinger fra bekjente, enn til reklamer og annen markedsføring. Kan du få følgerne dine til dele innholdet ditt med nettverket deres, kan du komme ut til veldig mange nye mennesker og dermed øke antallet av nye potentiele kunder. 

Kommentarer