Menn vs. Kvinner - slik handler vi på nett

Den norske e-handelen når nye høyder i 2017, med en omsetning på intet mindre enn 100 milliarder kroner. Det er en stigning på 16% sammenlignet med 2016, og ser man tilbake 5 år er det en stigning på 103%. Tendensen kan ikke misforståes, og ser man på de forskjellige aldersgruppene er det heller ingen tvil - de fleste nordmenn handler på nettet.

Men hvordan fanger man en forbruker, og hva krever det å få en besøkende i nettbutikken til å foreta et kjøp? Det kommer litt an på målgruppen din. Her har du et overblikk over de mannlige- vs. kvinnelige forbrukerne i Norge.

Så mye penge bruker menn og kvinner pr. måned

Det gjennomsnitlige forbruket på e-handel pr. måned sniker seg opp på 3.222 kr. Deler vi forbruket opp på menn og kvinner, er fordelingen 2.666 kr. for kvinner og 3.755 kr. for menn. Det vil si at menn i gjennomsnitt bruker 1.089 kr. mer på e-handel om måneden, men betyr derimot ikke at det er menn som oftest handler. Det er bare et uttrykk for det samlede beløp. Les mer om utviklingen i de forskjellige underkategoriene i Norsk E-handel 2017. 

Mobil e-handel fordelt på kjønn

Den mobile e-handel har for første gang karet seg opp over de magiske 50% av den norske befolkningen. I 2017 sier 54% av nordmenn at de har foretatt et kjøp direkte fra mobilen. Ser man på fordelingen mellom menn og kvinner, er det 55% av mennene som handler fra mobilen og 53% av kvinnene. Det er ikke den store forskjellen, så uansett om målgruppen din inkluderer menn, kvinner eller begge deler, er mobiloptimering viktig. Begge kjønn stiller høye krav til nettbutikkene, og 42% av både menn og kvinner siger de har avbrutt et kjøp. 

Hvem handler i udlandet?

Hele 54% av nordmenn har i løpet av de siste 3 månedene handlet i en utenlandsk nettbutikk, noe som er 4% mer enn i fjor. Det er som regel de yngste som har tillit til utenlandske nettbutikker, men hvis vi skal se på forskjellen mellom menn og kvinner er den markant. 58% av norske menn handler i utenlandske nettbutikker, mens andelen av kvinner er 50%. Med 54% er Norge, sammen med Finland, de som handler mest i utlandet sammenlignet med de andre nordiske landene. Les mer om hvorfor man handler i utenlandske nettbutikker i Norsk E-handel 2017.

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.