Markedsføringslingo for E-handlere

SoMe, SEO, CTA – Googler du også i smug forkortelser og ord som du føler du burde kunne? Vi har samlet en liten ordbok, som forklarer noen av de markedsføringsordene man oftest støter på i hverdagen.
  • Adwords
    Når du søker på Google står det ofte” annonse” under noen av søkeresultatene. Det betyr at virksomheten har betalt for at du skal se annonsen deres, når du bruker bestemte søkeord. Du kan selv lage dine egne annonser basert på søkeord i Google Adwords.
  • (Google) Analytics
    Google Analytics er et gratis analyse og statistikkprogram som hjelper deg med å få et overblikk over besøkende på hjemmesiden. Du kan bl.a. se hvor de besøkende kommer fra, hvor lenge de er på hjemmesiden din, og hvilke sider de ser på.
  • B2B
    Business to business = Virksomheter som selger varer eller tjenester til andre virksomheter
  • B2C
    Business to consumers = Virksomheter som selger varer eller tjenester til forbrukere.
  • Call-to-action (CTA)
    En Call-to-action er ofte en knapp eller et bilde som oppfordrer de besøkende til å utføre en bestemt handling. Det kan f.eks. være å tilmelde seg nyhetsbrev, downloade en brosjyre, kjøpe et produkt eller noe helt annet.
  • Content
    Content er i prinsippet alt det innholdet du lager. Blogginnlegg, nyhetsbrev og webinarer er noen eksempler på content
  • Content marketing
    Innholds basert markedsføring bygger på at du skaper en sammenheng mellom produktene, bransjen og selskapet ditt. Det kan du bl.a. gjøre ved å skape innhold som forteller hvordan man bruker produktene dine, hvordan man optimerer sin egen forretning ved hjelp av dine produkter/tjenester eller inspirere folk i bransjen f.eks. gjennom en blogg. Content marketing brukes for å lokke nye kunder til og skape merverdi for de eksisterende kunder.
  • Leads
    Når man snakker om leads, skiller man typisk mellom markedsføringsleads og salgsleads. Et markedsføringslead er en person som har utvist en adferd som gjør at han/hun er mottakelig for mer content. Et salgslead vil ofte være et markedsføringslead som har hatt så mye interaksjon med hjemmesiden og /eller innholdet ditt at det er en reel sjanse for at han/hun er klar til å kjøpe.
  • Konvertering
    En konvertering betyr at de som besøker hjemmesiden din oppfyller ett av de kravene du har satt opp. Ordet blir ofte brukt når besøkende kjøper noe i webshoppen og dermed konverterer til kunde. En konvertering kan også brukes om andre krav som besøkende oppfyller, F.eks. at de utfyller en formular og dermed blir til et lead.
  • Marketing automation
    Idéen med marketing automation er å tilby personlig innhold og tilbud til leads som forhåpentligvis blir til kunder på lengre sikt. For å gjøre prosessen så effektiv som mulig kan du benytte deg av markedsførings automatiseringssystemer. Det er et software designet til å automatisk sende ut markedsføringsmaterialer avhengig av mottakerens interesser og tidligere aktiviteter.
  • SEO
    SEO står for Search Engine Optimization – altså søkemaskinoptimering. SEO handler om å forsøke å være så høyt oppe i søkeresultatene som mulig, f.eks. i Google. Får du en høy plassering på ord eller setninger som mange i din målgruppe søker etter, øker det sjansen for at flere nye kunder finner frem til hjemmesiden din fremfor konkurrentenes.
  • SoMe
    SoMe er en forkortelse av sosiale medier og dekker bl.a. over Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn
  • Segmentering
    De fleste vil selvfølgelig ha så mange kunder som mulig i nettbutikken sin. Får å kunne målrette markedsføringsaktivitetene dine til det riktige publikum, og dermed øke sjansen for at de konverterer er det nødvendig å foreta en segmentering. Det er med andre ord en avgrensning hvor man finner frem til en eller flere relevante målgrupper. Det er flere forskjellige kriterier du kan segmentere etter. F.eks. alder, kjønn, livsstil, interesser, geografi m.m.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)