Young pretty woman holding social icon balloon-524924-edited.jpegDet er selvfølgelig aldri gøy når kunden vil sende varen tilbake, eller klager over det de har kjøpt. I følge loven har kundene rett til å returnere varen og få pengene tilbake, hvis de angrer på kjøpet. Det er viktig for kundetilfredsheten at levering av returvarer og reklamasjoner foregår så raskt og effektivt som mulig.

Derfor er det superviktig at du setter deg grundig inn i de forskjellige reglene - blant annet at det er 14 dagers full returrett for kunden og at kunden kan prøve eller teste varen, og at det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett.

En av de reglene du kanskje ikke kjenner til på forhånd, er at du som virksomhet har plikt til å gi kundene en rekke opplysninger om angreretten. Det kan være på hjemmesiden eller pr. mail. Gjør du ikke det, løper de 14 dagers returrett videre inntil 14 dager etter at du har gitt opplysningene. Det kan dog ikke overstige 12 måneder og 14 dager etter at kunden har mottatt varen.

For å få styr på reglene kan du enten søke rådgivning hos en advokat (som kan være dyrt), eller du kan selv søke deg frem til reglene i blant annet markedsførings- og kjøpsloven.

Har du ikke styr på reglene og dermed den gode kundeservicen, kommer kundene til flykte fra nettbutikken din. På den andre siden, hvis du har styr på sakene og en god service, øker det sjansen for at kundene vil anbefale nettbutikken din til familie og venner. Og så er det muligheter for flere kunder i butikken!

Det du skal gjøre

Sett deg ordentlig inn i regler og lovgivning, og bruk god tid på det. Se på forbrukerombudet sin hjemmeside hvis du er i tvil, og søk eventuelt rådgivning hos en jurist, hvis det er nødvendig.

Les e-boken 10 steg til en god start

Kommentarer