Smiling customer service representative at work-721799-edited.jpeg

God kundeservice er alfa og omega om du driver en nettbutikk. Dersom kundene opplever at nettbutikken din ikke holder hva den lover, kan det raskt føre til dårlig omtale og negative anmeldelser som kan være vanskelig å bli kvitt. Derfor bør du ha en strategi på hvordan din kundeservice skal fungere.

I dette blogginnlegget guider vi deg til hvordan du kan sette sammen en bra kundeservice, slik at kundene din får tillit til din butikken.

 

Mennesker bak nettbutikkens kundeservice
I motsetning til den fysiske butikken din er nettbutikken åpent døgnet rundt, og derfor skal du være tydelig med hva kundene dine kan forvente av service. Opprett f.eks. en e-postadresse kundene kan skrive til  og sende inn  spørsmål. Sett opp et automatisk svar som angir når kunden kan forvente å få svar.

Det er helt ok at du ikke er tilgjengelig 24/7, og det kan faktisk være en fordel å vise at det er ekte mennesker bak nettbutikkens kundeservice og ikke bare ett callsenter. Men det er viktig at du er pålitelig og svarer tilbake innen den tidsfristen du angir.

En annen viktig ting som vil spare både deg og kundene dine tid på e-postl og telefon er å opprette en side på nettbutikken som heter returvarer. Her forklarer du hva man skal gjøre hvis man vil sende en vare i retur. Sørg for at denne siden er lett å finne på forsiden av din nettbutikk.

 

Pålitelig som de store varehusene
Kundene vil helst ha varene sine levert så raskt som mulig og hvis de sender en vare i retur forventer de også å motta returpengene så raskt som mulig. Derfor er det viktig at du tydelig skriver når de kan forvente å motta  bestilte varer og penger for eventuelt returnerte varer. 

Hvis du kan leve opp til kundenes forventninger, beviser det at nettbutikken din er like pålitelig som de store varehusene. Du har kanskje til og med mulighet for å sende varene ut raskere enn de store konkurrentene, da de ofte har lageret deres i utlandet. 

 

Det du skal gjøre:

  • Glem aldri at kundeservice handler om forventningsavstemning. Lag en side på nettbutikken til informasjon om returnering av varer. Forklar enkelt hvordan kunden sender en vare i retur og når betalingen for varen blir tilbakebetalt.
  • Opprett en e-mail til kundehenvendelser med et automatisk svar som forklarer når de kan forvente å få svar.
Last ned Fra offline till online e-bok her

Kommentarer