SEO. Button on Modern Computer Keyboard. Internet Concept. 3D Render.-959314-edited.jpegSEO ser kanskje vanskelig ut og derfor hopper mange mindre nettbutikker over søkeordsoptimering, men det er ikke en god ide. Det er viktig at kundene kan finne nettbutikken din, og uten gjester i butikken får man ikke noen omsetning. Derfor er SEO faktisk et godt sted å legge litt krefter. Dennis Stammerjohan er SEO konsulent og Teamleder hos Waimea Digital. Han har opp gjennom tidene hjulpet mange nettbutikker – store som små, og ser typisk 5 enkle SEO mangler han mener alle kan optimere.

 

1 Gå etter de søkeordene som kundene dine faktisk søker på

Dette er den klassiske ”Snakk samme språk som kundene dine” - Google forstår dette med synonymer, men det er ikke alltid at du får rangering hvis du ikke bruker det kundene dine søker etter.

Her vil jeg anbefale at man kjenner søkeadferden i bransjen sin. Det kan derfor være en god ide å lage en søkeordsanalyse hvor du kartlegger hva kundene dine søker etter.

Et lite eksempel kan være at mange nok vil kalle en «powerbank» for en «power bank» på hjemmesiden deres. Men hvis det er flest søkninger på ordet i ett ord, så vil det være en klar fordel å benytte det.

TIPS: Mindre eller nyoppstartede nettbutikker kan med fordel gå etter såkalte ”long-tail keywords”, hvor søkeordet er lengre inne i kjøpsprosessen.

 

2: Husk å jobb med tekstene

Utover at det selvfølgelig er viktig å ha søkeord i tankene, så skal du også ha tekster på hjemmesiden din – og gjerne så mange som mulig.

Google bruker mange forskjellige elementer i deres samlede bedømmelse for hva en side handler om – herav:

  • URL-ens navn
  • Tittelen
  • Overskriftene
  • Bildene
  • Og… selvfølgelig brødteksten

 

Mange glemmer faktisk å lage brødteksten, men har styr på de andre elementene. Det er utrolig synd, da det i siste ende er veldig viktig og samtidig enkelt.

Tidligere skrev man til søkemaskinene, hvilket var den måten man håndterte SEO på rent innholdsmessig. I dag skal du skrive til brukeren, og det gjelder om å skrive engasjerende tekster som får kunden til å bli på nettsiden din og foreta en handling – og i siste ende et kjøp.

 

3: Unngå å ha flere URL-er med samme innhold

Det vi på fagspråket kaller duplicate content, er URL-er med det samme innholdet.

Det kan oppstå på mange måter, og det er vanskelig å konkretisere uten å gå helt i dybden med alle de forskjellige typer av duplicate content som finnes.

Mange nettbutikkseiere tror utelukkende at det er et spørsmål om å alltid skrive unikt innhold, og ikke bruke om produkt tekster mm. fra leverandører som andre nettbutikker bruker. Det er selvfølgelig også riktig at det er en av de mange typer av duplicate content som finnes, men det er langt fra den eneste.

Innholdet som går igjen på URL-er er ikke nødvendigvis Copy’n’paste, det kan også forekomme teknisk.

 

4: Husk å SEO optimer bildene

Det er et faktum at bilder kan gi trafikk. Dessverre er der flere som glemmer at de noen ganger selv søker på bilder, og på den måten ender opp på en hjemmeside.

Bilder er utrolig viktige for nettbutikken, da det også kan gi konverteringer – og det er ikke veldig vanskelig å poppe frem i en bilde søkning på konkrete søkninger.

Men du kommer ikke frem, hvis du ikke utnytter de helt basale optimeringsgrunnlagene:

  • Alt-tag
  • Filnavnet
  • Brødteksten på siden
  • URL-en
  • Tittelen
  • Bildefilens størrelse

 

5: Husk å omdiriger gamle produktsider

Nettbutikker er den type side som publiserer nye produktsider, og sletter utgående
produktsider oftest. Det er bestemt ikke noe negativt i det, hvis man bare har husket å omdirigere den døde siden.

Det kan være inngående linker til den døde siden både internt og eksternt, og det kan også være at en bruker har tilføyet siden til bokmerker. Uansett burde du huske å prioritere dette. Både med hensyn til de besøkende, men også til søkemaskinene. Brukeren ender opp på en 404 side, og det samme gjør søkemaskinene.  

Man kan ha mistet linkverdi, som også er en utrolig viktig parameter i Googles algoritme, og dermed i din plassering i søkeresultatene.

Du bør alltid bruke 301 omdirigering fra en gammel URL til en ny (eller mest relevante), som gjør at nettserveren forteller browseren at siden er permanent flyttet.

Alt avhengig av hvor stor en nettside du har og hvor ofte du publiserer eller lager endringer av produkter, bør du inspisere nettsiden din etter 404 feil. Altså døde sider på domenet.

Les e-boken 10 steg til en god start
Gjesteblogger: Dennis Stammerjohan

Gjesteblogger: Dennis Stammerjohan

Dennis Stammerjohan jobber til daglig hos Waimea Digital som SEO konsulent og Teamleder. Han har igjennom tiden rådgitt mange nettbutikker – store som små. Han ser generelt typisk 5 enkle SEO mangler som alle vil kunne optimere.

Kommentarer